E-commerce is een totaal andere manier van zakendoen dan het uitsluitend werken met verkoopmedewerkers in de binnen- en buitendienst. Veel bedrijven maken de stap naar digitaal zakendoen, omdat ze hun klanten optimaal willen bedienen en dat kan met een onlinekanaal. De belangrijkste drijfveren om actief te worden in E-commerce zijn:
- Transparante informatie 24/7 beschikbaar maken
- Drempel verlagen om te bestellen
- Herhaalorders automatiseren en het portfolio uitbreiden
- Data gebruiken om aanvullende kansen in de bestelling te bepalen
Om dit alles te organiseren, zijn er aanpassingen nodig. Allereerst moet er een goed digitaal team worden samengesteld dat de nieuwe digitale uitdagingen gaat managen. Daarnaast zal er iets moeten gebeuren met de data die je met E-commerce verzamelt. Het is belangrijk dat de verkoopmedewerkers worden meegenomen in deze verandering. De input van salesmensen komt de kwaliteit en betrouwbaarheid van het platform ten goede. De online omzet mag niet ten koste gaan van die van de salesmedewerkers, want dan zijn ze niet gemotiveerd om het nieuwe e-commercekanaal onder de aandacht te brengen. De vertegenwoordiger moet de digitalisering aanjagen. Als je die omzet niet meetelt bij zijn target, dan is dat killing voor je e-commerce. Geef bijvoorbeeld ook een bonus als er een bepaald online aandeel is bereikt. E-commerce is dus een aanvulling op de vertegenwoordigers, maar die moeten er wel mee om kunnen gaan. Investeer dan ook in training en overleg. Vergeet ook de relatie met de leveranciers niet.
Benieuwd naar jouw digitale mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact op met d-etail.