Omarming E-Commerce moet groothandels redden

Dat groothandels het steeds moeilijker krijgen is een feit. Met de opkomende e-commerce trend is het voor fabrikanten van producten steeds gemakkelijker geworden om zelf te communiceren en leveren aan hun klanten. Met deze e-commerce groei is het noodzakelijk voor de groothandels om de regie in eigen handen te nemen. Alleen de omarming van e-commerce kan groothandels redden.

Groothandel e-commerce

Groothandel (on)misbare schakel binnen E-commerce groei

Recentelijk heeft ING Economisch bureau in het rapport “Digitalisering zet verdienmodel groothandel onder druk” gesteld dat de groothandels in Nederland zich meer moeten richten op E-commerce. De opkomst van e-commerce, stagnerende economische en demografische groei in belangrijke Europese afzetmarkten zorgen dat het groeipotentieel afneemt. Echter wordt in hetzelfde rapport ook een oplossing aangereikt. De oplossing in de vorm van specialisatie en ketenregie in de groeiende e-commerce markt.

Ketenregie

Steeds meer fabrikanten kunnen rechtstreeks zaken doen met hun klanten. Maar er blijft altijd een behoefte voor de handel, transport en opslag van de producten. Hierin zijn groothandels bij uitstek gespecialiseerd en hebben fabrikanten vaak onvoldoende kennis. Daarom besteden de fabrikanten de handling taken vaak uit aan gespecialiseerde groothandels. Die hebben hiervoor reeds een infrastructuur en administratie hebben ingericht. Door hier een juiste invulling aan te geven ontstaat er zelfs een groeipotentieel. Namelijk nieuwe leveranciers en fabrikanten die gebruik willen maken van de professionele infrastructuur.

Groeikansen

Het lijkt misschien een schot voor open doel, maar specialisatie kan zorgen voor een groei in omzet. Volgens het onderzoek van ING zijn er drie kansrijke wegen die je als groothandelsbedrijf kunt bewandelen om de digitalisering en e-commerce trend het hoofd te bieden.

  1. Specialiseer op niche producten en markten en zoek sterke combinaties van diverse producten.
  2. Blink uit in digitalisering en wordt de ‘datahub’ in je keten.
  3. Zorg dat jij ruimere voorraadposities hebt, zodat je snel kunt leveren aan de klanten.

Als groothandel kan je, door slimme inrichting van je e-commerce keten, de potentiële groeikansen benutten. D-etail.nl staat je graag bij in de eerste stappen voor de inrichting van het e-commerce traject.

Neem daarom vrijblijvend contact op met Dennis Haarman (06 51 11 19 45) en ontdek wat e-commerce voor uw bedrijf kan betekenen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *