Steeds meer B2B bedrijven doen online zaken

Het percentage zakelijke online bestellingen is in 2020 gestegen tot 48%. Vooral kantoorartikelen en computers, maar ook grotere en specialistische producten worden vaak online gekocht. Dit blijkt uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2020, een grootschalig onderzoek naar het gedrag en de voorkeuren van zakelijke online bestellers.

Binnen de meeste B2B-branches neemt het aandeel van online zakendoen toe. De grootste groei is te zien bij de bouwnijverheid, waarbinnen 60% van de bestellers in de afgelopen twaalf maanden minimaal één online bestelling heeft gedaan (tegenover 44% in 2019). Hiermee is bouwnijverheid de zakelijke dienstverlening voorbij als de branche met het hoogste percentage online kopers. Andere branches met een forse groei zijn de horeca en de handel.

 

Oorzaken toenemende B2B E-commerce

Vaak wordt gedacht dat B2B online zakendoen achterloopt op de B2C-sector. Uit de B2B E-commerce Markt Monitor 2020 blijkt echter dat bij ruim 70% van de zakelijke bestellers de koopervaring hetzelfde is als bij consumenten. Bijna een kwart heeft zakelijk zelfs een betere ervaring. Gemak speelt steeds vaker een grote rol in het online bestellen, zowel door een persoonlijk aanbod, door de manier van betalen als door de manier waarop de bestelling wordt geleverd.

Betaalmethoden

Wat de voorkeur voor betaalmethode bij een zakelijke online bestelling betreft, geeft 38% van de respondenten het betalen op factuur aan, 36% betaalt liever via iDeal, 9% via creditcard, 5% via AfterPay en 4% via PayPal. In de praktijk liggen de cijfers echter iets anders. Zo betaalt 26% daadwerkelijk per factuur en 50% met iDeal. Dit verschil heeft te maken met het aanbod van de verkoper en het beleid binnen het bedrijf van de koper. Ondanks deze verschillen tussen de voorkeur en de daadwerkelijk gebruikte methoden is de 67% van de zakelijke online kopers tevreden tot zeer tevreden over het aanbod van betaalmogelijkheden.

Logistieke aspecten

Ook logistiek speelt een belangrijke rol in de groei van B2B E-commerce. Ruim 60% van de zakelijke online bestellers vergelijkt online verkopers op logistieke aspecten als leversnelheid, de locatie waar geleverd kan worden en verzendkosten. Andere belangrijke bezorgaspecten zijn lage bezorgkosten en het kunnen volgen van het product. Ook retouropties zijn van belang, want 77% van de zakelijke bestellers laat de keuze van de webwinkel afhangen van de retourvoorwaarden. Daarnaast breekt 20% de bestelling zelfs af als er geen mogelijkheid is om te retourneren.

D-etail ondersteunt u vakkundig bij B2B E-commerce

D-etail beschikt over een uitgebreid netwerk van specialisten en ruime ervaring met B2B E-commerce. Met deze achtergrond kan d-etail elk B2B-bedrijf een oplossing op maat leveren. Onze adviezen en uitrol van de plannen zijn volledig onafhankelijk en kunnen ook gecombineerd worden met bestaande partners of specialisten.

Wacht niet langer met online zakendoen en bel 06 51 11 19 45 of mail [email protected] voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Deel dit stuk

d-etail helpt bij online uitdagingen

Vraag hulp van d-etail bij het realiseren van je online uitdaging of ontdek waarmee een online specialist uit het netwerk van d-etail je kan helpen.