SEO tips voor het optimaliseren van je e-commerce website!

Zoekmachine optimalisatie voor een e-commerce website – hoe kom je hoger in de zoekmachines?

Wanneer je een e-commerce website hebt, dan is het goed vindbaar zijn in zoekmachines van essentieel belang. Helaas is het realiteit dat Google regelmatig het algoritme aanpast. Hierdoor weet je nooit exact hoe Google (of andere zoekmachines) je website indexeren en beoordelen. Tóch zijn er een paar essentiële tips die je ter harte kunt nemen voor de zoekmachine optimalisatie van je e-commerce website.

zoekmachine optimalisatie

Tips voor zoekmachine optimalisatie voor een e-commerce website

SEO omvat misschien nog veel geheimen voor je. Maar besef je dat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden. In deze blog 11 bruikbare seo tips.

11 bruikbare tips voor betere vindbaarheid

De term SEO of ook wel zoekmachine optimalisatie zal menig e-commerce website eigenaar afschrikken. Maar dit is helemaal niet nodig. Begin met het implementeren van de onderstaande 11 tips en je zult merken dat je website een betere positie in zoekmachines krijgt.

Tip 1 – Een goede paginatitel is essentieel voor vindbaarheid

Je kent het misschien wel uit eigen ervaring. Als je een boek gaat lezen, bekijk je eerst de titels. Hierdoor krijg je vaak een goede indruk over de inhoud. Zoekmachines beoordelen een website op dezelfde manier. De spiders of ook wel bots genoemd die de zoekmachines gebruiken, indexeren de content van je pagina door eerst de paginatitel te lezen. Het is dus heel belangrijk om hierover na te denken. Want waarop moet die pagina van jouw e-commerce website gevonden worden? Dit belangrijke woord (ook wel Keywoord genoemd) neem je op in de pagina titel.

Tip 2 – Zet de belangrijkste keywoorden vooraan in je paginatitel

Het lijkt misschien niet heel belangrijk, maar de positie van je keywoord is wel degelijk belangrijk in je paginatitel. Een paginatitel omvat maximaal 55 karakters en in deze karakters moet jij dus vertellen waarover je pagina gaat. Dat is al een uitdaging op zich, daar komt nog een uitdaging bij want probeer je belangrijkste keywoord vooraan in de paginatitel te zetten. Wanneer je dus goed gevonden wilt worden op Samsung Galaxy S8 dan kan je beter de paginatitel: “Samsung Galaxy S8 – De nieuwste smartphone van 2017” hebben, dan “De nieuwste smartphone van 2017 – Samsung Galaxy S8”.

Tip 3 – Maak een duidelijke beschrijving met je keywoorden

Het is heel belangrijk om een beschrijving te maken van je pagina van 140 tot 160 karakters. Zie het als de achterkant van het boek. Wanneer je namelijk een titel hebt gelezen heb je een eerste indruk waar het over gaat. Wanneer je dan de achterkant van een boek leest krijg je meer context over de inhoud van het boek. Zo werkt het ook online. Verwerk in deze beschrijving op natuurlijke en logische manier je zoekwoorden zodat het ook leesbaar blijft voor je lezers.

Tip 4 – Headers zorgen voor duidelijke paginastructuur

Headers klinkt heel moeilijk, maar dit is het niet. Wanneer je ervaring hebt met de kopteksten in Word voor het automatisch genereren van een inhoudsopgave, dan weet je ook wat header gebruik is. Headers zijn als het ware kopteksten die zorgen voor een goede paginastructuur. Door deze headers kunnen de spiders beter indexeren waarover je pagina gaat. Simpel toch?

Tip 5 – Keywoorden verwerken in de tekst zónder overkill te veroorzaken

Wanneer je de eerste tips gelezen hebt, weet je wat het belang van keywoorden is. Bij het schrijven van je pagina is het noodzaak om deze keywoorden in de tekst te verwerken. Maar zoekmachines zijn niet dom. Wanneer je je hele pagina volgooit met keywoorden, bestraffen zoekmachines direct met een slechtere positie. Sterker nog… jouw doel zal nooit bereikt worden, omdat de lezers gegarandeerd zullen afhaken. Schrijf een duidelijk verhaal met een aantal keer het keywoord verwerkt. Schrijf een pagina / blog altijd met introductietekst. In deze introductie verwerk je uiteraard het keywoord. Schrijf altijd voor je klanten en je zult merken dat het verwerken van je keywoorden gemakkelijk zullen gaan.

Tip 6 – Vertel een verhaal

De beste pagina’s bevatten meer dan 300 woorden. Het klinkt veel, maar dat is het niet. Een lezer wil graag een duidelijk verhaal lezen met een introductie, kern en afsluiting.  Wanneer je deze opbouw van je tekst hanteert voor je pagina’s zal je merken dat je snel 300 woorden hebt. Voor de beste zoekmachine optimalisatie wordt zelfs aangeraden om 2.000 woorden te gebruiken. Echter zitten de lezers van tegenwoordig hier niet meer op te wachten. Mensen lezen vluchtig en willen niet te lange lappen tekst. Ons advies is om blogs te schrijven van ongeveer 1.000 woorden. Hierdoor kan je de pagina in ongeveer 5 minuten lezen.

Tip 7 – Laat de lezer niet wachten en zorg voor een snelle site

In een recent onderzoek is gebleken dat mensen tegenwoordige een aandacht spanne hebben van 8 seconden. Bijzonder opmerkelijk aangezien in hetzelfde onderzoek naar voren komt dat de goudvis een aandacht spanne heeft van 9 seconden. Binnen 3 seconden besluiten mensen of ze op een website blijven of niet. Is jouw website niet binnen 3 seconden geladen? Dan zullen veel klanten afhaken. Daarom is het belangrijk de laadtijd van je website te optimaliseren. Hoe sneller hoe beter. Wil jij weten hoe snel jouw website laadt? Bekijk dan de laadtijd op: Google PageSpeed Insights. Hier geven ze meteen tips hoe je de laadtijd kunt verbeteren.

Tip 8 – Actualiteit is extreem belangrijk

Binnen zoekmachine optimalisatie is actualiteit extreem belangrijk. De zoekmachines willen namelijk relevante actuele content aanbieden aan de zoekers. Mede hierom wordt bij zoekmachine optimalisatie vaak bekeken of de e-commerce website beschikt over een blog. Maar besef je dat een update niet altijd hoeft te komen van een blog.

Het kan ook zijn dat je nieuwe foto’s hebt van een product, dat consumenten een review achterlaten of dat jij de content op de pagina anders verwoord. Er zijn vele wijzigingen mogelijk die zorgen dat jouw website actueel blijft. Het is echter goed om voor jezelf te beseffen dat je website nooit klaar is en dat het je tijd gaat kosten. Doe je langere tijd niets? Dan verlies je actualiteit en zal je positie in zoekmachines dalen.

Tip 9 – Keywoord lijsten zijn de basis voor zoekmachine optimalisatie

Vaak is er een wens om op nummer 1 in google te komen. Maar dan moet je zelf goed weten met welke zoekterm je graag op nummer 1 wilt komen. Daarom is het belangrijk om een keywoord lijst te maken. Dus welke keywoorden zijn belangrijk voor jouw producten of diensten en ook voor jouw bedrijf. Deze lijst met zoekwoorden kan je vervolgens weer gebruiken als inspiratie voor het schrijven van teksten.

Tip 10 – Voorkom spelfouten en gebrekkige grammatica

Google lijkt bijna op je juf en meester van vroeger, maar het is wel logisch. Voorkom namelijk spelfouten en gebrekkige grammatica. Door een simpele spellingcheck over je pagina heen te halen zorg je dat je website verzorgde en duidelijk leesbare teksten heeft. Google ziet hierdoor dat waarschijnlijk de inhoud van de tekst ook beter is.

Tip 11 – Zorg voor een sitemap

Zorg ervoor dat je website een sitemap.xml heeft. Waarom? Zie dit als de inhoudsopgave van je website. De spiders kunnen hierdoor zien wat de structuur is. Wanneer je de sitemap via Search console aanbiedt, kan Google je site beter en sneller indexeren.

Start met zoekmachine optimalisatie

Met de bovenstaande 11 tips kan je een goed en stevig begin maken met het optimaliseren van je e-commerce website voor zoekmachines. Laat moeilijke termen niet afschrikkend werken, maar ga met deze 11 tips praktisch aan de slag om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Heb je behoefte aan meer kennis of ondersteuning op het gebied van e-commerce en online marketing? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met mij op om de mogelijkheden te bespreken.

Deel dit stuk

d-etail helpt bij online uitdagingen

Vraag hulp van d-etail bij het realiseren van je online uitdaging of ontdek waarmee een online specialist uit het netwerk van d-etail je kan helpen.