Helft B2B-bedrijven is van plan marktplaatsen te gebruiken
B2B-marktplaatsen zoals Alibaba en Amazone zijn internationaal gezien erg in trek, net als social media en mobiele shops.
Dit blijkt uit een onderzoek dat Vanson Bourne deze zomer heeft uitgevoerd in opdracht van Intershop. Het ondervroeg sales/marketing-, IT- en commerce-beslissers bij 400 internationale B2B-organisaties. Uit hun antwoorden blijkt dat e-commerce in de B2B-sector zorgt voor een verandering van het bedrijfsmodel. Internationaal wordt meer wordt verkocht en er is meer concurrentie bijgekomen.
Nieuwe concurrerende producten en diensten door e-commerce
Zo gaf 37% aan dat de inzet van e-commerce heeft geleid tot een toename van eerder onzichtbare concurrentie. Organisaties worden geconfronteerd met nieuwe concurrerende producten en diensten die op de markt komen. En niet vanuit de oude vertrouwde concurrenten, maar van nieuwe concurrenten uit vaak onverwachte hoek.
Toch heeft drie op de tien B2B-bedrijven zoveel vertrouwen in hun eigen producten of diensten, dat ze innovaties willen doorvoeren om die nieuwe concurrentie voor te blijven.
49% is van plan B2B-marktplaatsen te gebruiken
Van de ondervraagde B2B-bedrijven verwacht 49% de komende twaalf maanden groei doordat ze van plan zijn om gebruik te maken van B2B-marktplaatsen. Denk hierbij aan Alibaba, Amazone en eBay. Een iets lager percentage, 46%, heeft het voornemen om de komende tijd in te zetten op social media. Dit terwijl 32% via een mobiele webshop wil gaan verkopen.
Voor helft is big data volgende grote investering
De B2B-sector staat ook stil bij nog nieuwere innovaties en trends. Zo denkt 95% te gaan profiteren van Internet of Things. Desondanks gaf slechts 37% aan het komende jaar hierin te gaan investeren. Verder gaf 42% aan dat hun bedrijf big data al effectief gebruikt, terwijl 54% heeft aangegeven dat dit hun volgende grote investering zal zijn.