E-commerce
Bij e-commerce gaat het om verkoop van producten en diensten via het internet. Een relatief nieuw vakgebied dat zich razendsnel ontwikkelt. Uit onderzoek blijkt echter dat MKB Nederland achterblijft met e-commerce. Slechts 1 op de 8 bedrijven verkoopt online en dat terwijl Nederland het derde land ter wereld is in gebruik van internet, connectiviteit en digitale publieke diensten. Meestal is het geen onwil van ondernemers om te verkopen via e-commerce, maar veelal onbekendheid met deze nieuwe kans.
Digitaal zakendoen
Zakendoen gaat steeds meer digitaal. Wellicht ontvang en verstuur jij facturen ook al niet meer per post maar als PDF bestand via e-mail. Ook prijslijsten, facturen en orderbevestigingen worden vaak digitaal verzonden, zodat de eigen bedrijfssoftware van de klant deze direct kan inlezen. Verder kun je ook steeds meer zaken digitaal regelen met de overheid, zoals vergunningen aanvragen bij het omgevingsloket. Digitaal zakendoen bespaart tijd en geld, maar zorg er wel voor dat je digitale dienstverlening veilig en betrouwbaar is. De meest voorkomende vorm van digitaal zakendoen is kopen en verkopen van producten via een webshop.
Webshop
Naast een fysieke onderneming in een winkelstraat of op een bedrijventerrein kun je ook online zakendoen via een webshop. Hiervoor gebruiken we vaak de term clicks and bricks (= klikken en bakstenen). Door de synergie tussen jouw fysieke onderneming en de webshop creëer je toegevoegde waarde voor de consument. Bovendien bereik je online een veel groter geografisch gebied dan wanneer je alleen zakendoet via jouw fysieke onderneming.
D-etail kan jou professioneel begeleiden bij het opzetten van een webshop.
Onderzoek
Door onderzoek te doen naar jouw concurrenten is het mogelijk om jouw webshop onderscheidend in te richten. Belangrijke aspecten daarbij zijn de prijs, verzendkosten, speciale aanbiedingen en wijze van presenteren.
Software
Voor de keuze van betrouwbare software voor jouw webshop zijn er verschillende mogelijkheden. D-etail kan je adviseren bij de keuze voor de software die het beste aansluit bij jouw wensen, plannen en ideeën.
Promotie
Bouw een relatie op met je klanten, bijvoorbeeld door het versturen van nieuwsbrieven met kortingen en nieuwe aanbiedingen. Met goede nieuwsbrieven blijf je onder de aandacht van jouw klanten en komen ze regelmatig terug voor een volgende bestelling. Nieuwe klanten vinden is belangrijk, maar het behouden van bestaande klanten is nog veel belangrijker.
Promoot jouw webshop ook op social media zoals Facebook, Linkedin, Twitter, YouTube, Google+ en Instagram. Kies daarbij sociale platformen die bij jouw doelgroep passen.
Denk ook aan Search Engine Optimization (SEO). Met SEO krijgt jouw webshop een betere positie in de resultaten van zoekmachines en blijf je langdurig zichtbaar op het internet. Online marketing en optimalisatie van jouw webshop, op basis van data-analyse, stimuleert het krijgen van meer bezoekers, meer leads en meer omzet. Een hoge score in bijvoorbeeld Google zorgt voor een verhoogde zichtbaarheid bij jouw doelgroep, een grotere merkbekendheid en meer geïnteresseerde websitebezoekers.