Kussen E-commerce en het belang van video content.
Het ouderwets gezellig op vrijdag- of zaterdagavond met elkaar televisie kijken is er niet meer bij. Zeker als kinderen de leeftijd krijgen dat ze een eigen Smart Phone of Tablet tot hun beschikking hebben. Dat het voor veel productiemaatschappijen een uitdaging wordt om deze nieuwe televisiekijker te bereiken, blijkt uit het onderzoek dat GFK in december 2015 voor de 10de keer heeft uitgevoerd naar onderzoeken van trends in digitale media. Nu nóg meer dan in het verleden is de consument middels deze devices bereikbaar door zogeheten kussen e-commerce te bedrijven.
Kussen E-Commerce
Uit het GFK onderzoek 2014 kwam onder andere naar voren dat het televisie kijken met de Smart Phone in 2014 met 75% was gegroeid ten opzichte van 2013. In 2015 komt daar nog een keer een groei van 50% overheen. Met name het Live TV kijken groeit enorm onder de Smart Phone gebruikers. De Smart Phone wordt dan ook het meeste gebruikt op de bank in vergelijking tot andere locaties zoals onderweg.
Veel kabelmaatschappijen spelen hier handig op in door een app te maken waarmee je ook televisie kunt kijken. Uit ditzelfde onderzoek kwam naar voren dat Tablet en Smart Phone gebruik thuis op de bank het tv kijken verrijkt en leidt tot online merk zoekgedrag en online aankopen. Dit laatste wordt ook wel gekscherend kussen e-commerce genoemd.
2nd screen apps en interactieve video
Een zeer goed voorbeeld is de 2nd screen app van The Voice Of Holland die je de mogelijkheid geeft om tijdens de Blind Audities ook mee te beslissen of iemand door mag gaan of niet. De consumenten van tegenwoordig willen graag betrokken worden. Denk ook aan de interactieve video van waarin je als consument kan bepalen wat het verloop van de video gaat worden. Een zeer mooi voorbeeld hiervan is de “Designed to play” campagne van Phillips.
Hierin bepaal jij als kijker welke avond de jonge man beleefd heeft. Door de kijker de macht te geven is de kijktijd van de video zeer hoog. Er werd namelijk gemiddeld 3 minuten en 55 seconden naar deze campagne gekeken. De kijker maakte gemiddeld 3 tot 4 keuzes en bij het kijken op de mobiele telefoon was de gemiddelde kijktijd maar liefst 5 minuten. Deze campagne is dan ook niet voor niets bekroond met een zilveren Effie.
Omarm de nieuwe manier van adverteren
Voor bedrijven wordt het adverteren door middel van interactieve video’s steeds belangrijker. Zeker aangezien het onderzoek van GFK uitwijst dan ook in 2015 de tablet (83%) en smartphone (74%) thuis op de bank veel gebruikt worden. Eind 2015 wordt door 35% van de tabletgebruikers de tablet gebruikt om online aankopen te doen. In 2014 was dit nog 33%. De online aankopen via de Smart Phone zijn gestegen van 17% eind 2014 naar 22% eind 2015. Deze ontwikkeling maakt de naam kussen e-commerce dan ook erg aannemelijk omdat de smartphone vaak vanaf de bank bekeken wordt.
Bron: GFK onderzoek december 2015 – Trends in digitale media 2015
Beleef interactief en verkoop
Een zeer mooie manier waarop de consument meegenomen kan worden in de beleving zijn de 360⁰ video’s. De Efteling heeft door middel van deze unieke manier van filmen de nieuwe achtbaan Baron 1898 geïntroduceerd. In 2 maanden tijd is deze video al meer dan 400.000 keer bekeken en er zullen veel mensen bij zijn die nog niet in de Efteling zijn geweest. Door deze video komt het park op een ludieke manier onder de aandacht en de achtbaan liefhebbers zullen wellicht overtuigd raken om toch een bezoekje te brengen aan het park.
De beste manier om de consumenten te bereiken
Deze zogeheten interactieve video’s en interactieve manier van televisiekijken zal de komende jaren steeds belangrijker worden. De consumenten willen steeds meer invloed uitoefenen op de het resultaat. Hetgeen wij nu al zien met consumentengedrag op het internet dat ze steeds meer invloed willen door bijv. interactieve video’s, zal op den duur wellicht ook opgepakt worden door de programmamakers voor televisie. Want hoe leuk zou het bijvoorbeeld zijn als jij zelf invloed kan uitoefenen op wat er gebeurt in jouw favoriete televisieserie? Maar hoe bereik je de consument anno 2016 het beste? In drie eenvoudige stappen aandachtspunten voor het optimaal bedrijven van kussen e-commerce.
Stap 1: Denk aan videocontent
Dat videocontent steeds belangrijker wordt blijkt ook uit de blog geschreven door Mark de Bruin van ANWB over trends voor de digitale marketeer in 2016. Een belangrijke trend die hij (en vele andere marketeers en bedrijven) hebben waargenomen is de toename van video advertising mogelijkheden binnen grote netwerken zoals bijv. Google, Twitter, Instagram of Facebook.
Stap 2: Verrijk de Customer Journey
Waar het een aantal jaar terug nog mogelijk was de consument op je website te houden door alleen informatie, krijgt video een steeds grotere invloed op de duur van het websitebezoek. Niet voor niets werken grote nieuwssites als nu.nl en telegraaf.nl steeds meer met video’s bij hun berichten. De Customer Journey van de populaire televisieprogramma’s is al verrijkt met de 2nd screen apps en de mogelijkheid om mee te stemmen. Zet de kijker / klant centraal.
Als het gaat om je eigen bedrijf, is het interessant om een eigen interactieve video te ontwikkelen op je website. Dit blijkt ook uit het onderzoek Online Video Monitor 2015, gehouden door Quadia. Uit dit onderzoek blijkt dat een Smart Video een vlucht zal nemen.
Door de consument aan het stuur te zetten, kan de duur van het websitebezoek verhoogt worden. Wees dus creatief en kijk hoe je op een leuke manier de consument kan betrekken bij je online filmpjes. Dit zal de Customer Journey verrijken en dit zal weer conversie verhogend werken.
Stap 3: Distribueer je film en content
Als je eenmaal een mooie interactieve film of ander soort videocontent gemaakt hebt is het zaak om deze te verspreiden, want zonder distributie geen viral effect. Bijgaand wat tips voor het viral maken van jouw filmpje:
- Deel het via je eigen sociale media kanalen en vraag je vrienden ditzelfde te doen
- Zoek een aantal blogs en websites die je jouw filmpje instuurt mét het achterliggende verhaal als zijnde PR voor jouw video. Stuur niet alleen een filmpje in en denk dat het automatisch opgepakt wordt. Denk hierbij aan websites die eerder soortgelijke video’s hebben gepost en gereviewd.
- Ere wie ere toekomt! Dus als je bepaalde muziek gebruikt tag deze persoon in je video, dit vergroot de kans dat deze persoon jouw video weer gaat delen. Vermeld dus je bronnen.
- Maak je video niet te lang: Voor iemand een video gaat kijken, kijkt deze vaak hoe lang het filmpje duurt. Probeer het filmpje onder de 2 minuten te houden voor de meeste kans van slagen dat het verspreid wordt door derden.
Tijd om in te stappen in de nieuwste trend onder e-commerce; kussen e-commerce!
Bron: RUMR Marketing