MKB belangrijk voor Nederlandse export

Elk jaar houdt het Centraal Bureau voor de Statistiek een onderzoek naar de Nederlandse export. Uit dit onderzoek is naar voren gekomen dat bijna de helft van de Nederlandse exportinkomsten verdiend wordt door de Nederlandse MKB.

MKB verantwoordelijk voor de helft van Nederlanse export

export MKB

Het uitvoerige onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek is gebaseerd op het jaar 2012. Dit jaar werd als uitgangspunt genomen voor het CBS-onderzoek. In dat jaar droeg het zelfstandig MKB voor 73 miljard euro bij aan de Nederlandse exportinkomsten.

In 2012 werd er in totaal meer dan 158 miljard euro verdiend aan export door Nederlandse bedrijven. Ongeveer 46% van deze totale opbrengsten werden gerealiseerd door de zelfstandige Nederlandse MKB.

MKB nu nog leverancier in de keten

De voornaamste inkomsten voor MKB ontstaan door de leveranciersfunctie binnen de exportwaardeketen. ,,Denk aan een boer die melk aan de voedingsmiddelenindustrie verkoopt om er babymelkpoeder van te maken. Maar het kan ook gaan om een accountant die diensten levert aan een exporteur. Of zelfs een schoonmaakbedrijf dat ingehuurd wordt om een fabriekshal schoon te maken”, aldus het CBS.

Grootbedrijf de grote export winnaar

Ongeveer een derde van het bruto binnenlands product in Nederland wordt aan de export van goederen en diensten verdiend. Het grootbedrijf profiteert enorm van hun e-commece kennis én kracht. Doordat zij vaak de werkelijke exporteurs zijn en als eindleverancier van producten optreden, verdienden zij in 2012 ruim 86 miljard euro door de export van goederen en diensten.

Het exportaandeel binnen de Nederlandse economie blijft reeds enkele jaren stabiel. In 2015 verdiende Nederland ongeveer 214 miljard euro aan export van producten en diensten. Ongeveer 98 miljard euro was hierbij voor rekening van de Nederlandse MKB.

E-commerce breekt exportketen open voor mkb

Opvallend is dat de MKB in Nederland vooral fungeert als toeleverancier voor grootbedrijf. Dit komt vaak omdat er onvoldoende kennis is over export. De opkomst van e-commerce zorgt dat eigen export ook toegankelijk wordt voor de MKB branche. Vele eindleveranciers van producten in Nederland kunnen met de juiste e-commerce oplossing de schakel van grootbedrijf overslaan in hun exportketen. Hierdoor worden de marges van de export hoger. Door een goede e-commerce oplossing zullen bedrijven binnen het MKB meer aandeel innemen binnen de exportwaarde van Nederland.

d-etail zorgt voor een e-commerce oplossing op maat

Wilt u ook uw producten en/of diensten exporteren? Neemt u dan vrijblijvend contact op met Dennis Haarman van d-etail. In het vrijblijvende kennismakingsgesprek bespreken wij de exportmogelijkheden voor uw bedrijf. Samen bekijken wij welke e-commerce oplossing het beste bij uw bedrijf past, zodat u alle kansen van uw bedrijf ten optimale benut.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *