MKB loopt erg achter met digitale marketing

MKB-ondernemers in Nederland hebben nog altijd een behoorlijke digitale kloof te dichten. Dit blijkt uit de MKB Online Monitor 2015. Dit jaarlijkse onderzoek door TNS NIPO, in opdracht van DTG, is uitgevoerd onder ruim 1.700 ondernemers uit het MKB in Nederland.

Oude telefoon

Terwijl consumenten intensief gebruik maken van online media om zich te oriënteren op producten en dienstverleners of online tot aanschaf over te gaan, lijkt het MKB in Nederland nog weinig in te spelen op de mogelijkheden die online hen biedt om (nieuwe) klanten te bereiken. Momenteel zegt slechts 29 procent van de MKB-ondernemers online marketing belangrijk te vinden voor hun onderneming. Daarnaast geeft 48 procent aan zelfs nog helemaal niets aan online marketing te doen.

Er is een groep ondernemers die de mogelijkheden die online biedt inmiddels wel heeft omarmd. Deze ondernemers hebben een concreet uitgewerkt plan van hun online activiteiten, kanalen en momenten waarop ze hun doelgroep willen bereiken. Meestal hebben zij daar ook budget voor gereserveerd. De ondernemers die de online voorhoede vormen, beslaan voor een groot deel bedrijven binnen het MKB met 5 tot 50 medewerkers. Ze hebben vaak een groeidoelstelling en besteden gemiddeld drie keer meer aan marketing en aan hun website.

Van het MKB doet twee derde aan (online) marketing. Veruit het grootste gedeelte daarvan plant hun marketingactiviteiten echter niet en 69 procent reserveert daar ook geen budget voor. Een derde van het MKB doet helemaal niet aan marketing. De helft van het MKB staat niet onwelwillend tegenover online marketing en zet deze activiteiten in wanneer daar tijd voor is en er de middelen voor zijn. Het heeft echter geen prioriteit.

Het deel van het MKB dat (online) marketingactiviteiten ontplooit, experimenteert steeds meer met verschillende online mogelijkheden zoals zoekmachineoptimalisatie (28 procent), adverteren op zoekmachines (11 procent) en op sociale media (12 procent), en maken actief gebruik van online klantbeoordelingen (16 procent). Van de ondernemers heeft 14 procent een bedrijfspagina op Google aangemaakt. Ondernemers blijven hierbij achter op het gedrag van hun (nieuwe) klanten.

Bron: Emerce

Deel dit stuk

d-etail helpt bij online uitdagingen

Vraag hulp van d-etail bij het realiseren van je online uitdaging of ontdek waarmee een online specialist uit het netwerk van d-etail je kan helpen.