Digitaal zakendoenDigitaal zakendoen

Zakendoen gaat steeds meer digitaal. Wellicht ontvangt en verstuurt u facturen ook al niet meer per post, maar als PDF bestand via e-mail. Ook prijslijsten, facturen en orderbevestigingen worden vaak digitaal verzonden, zodat de eigen bedrijfssoftware van de klant deze direct kan inlezen. Verder kunt u ook steeds meer zaken digitaal regelen met de overheid, zoals vergunningen aanvragen bij het omgevingsloket. Digitaal zakendoen bespaart u tijd en geld, maar zorg er wel voor dat uw digitale dienstverlening veilig en betrouwbaar is.

Website

Bijna elk bedrijf beschikt over een website, van een eenvoudig digitaal visitekaartje tot een geavanceerde webshop. Een website bestaat uit een aantal webpagina’s met gegevens, zoals tekst, afbeeldingen of video’s, die gehost worden via een provider en vervolgens te bekijken zijn via internet. Elke website heeft een homepage, ook wel index, hoofdpagina of startpagina genoemd. Via deze homepage navigeert u door de rest van de website.

CMS

Een website wordt vaak beheerd met een Contentmanagementsysteem, kortweg CMS genoemd. Via CMS kunt u op een simpele manier een website onderhouden. Een CMS bestaat uit een managementgedeelte waar u via een gebruikersnaam of inlognaam en wachtwoord kunt inloggen. Vervolgens kunt u nieuwe pagina’s aanmaken, afbeeldingen uploaden, forumdiscussies beheren, enz.

Webshop

Naast een fysieke onderneming in een winkelstraat of op een bedrijventerrein kunt u ook online zakendoen via een webshop. Hiervoor gebruiken we vaak de term clicks and bricks (= klikken en bakstenen).  Door de synergie tussen uw fysieke onderneming en de webshop creëert u  toegevoegde waarde voor de consument. Bovendien bereikt u online een veel groter geografisch gebied dan wanneer u alleen zakendoet via uw fysieke onderneming.

D-etail kan u professioneel begeleiden bij het opzetten van een webshop waarbij o.a. aandacht is voor de volgende zaken. Kijk ook bij e-commerce

Concurrentie

Door onderzoek te doen naar uw concurrenten is het mogelijk om uw webshop onderscheidend in te richten. Belangrijke aspecten daarbij zijn de prijs, verzendkosten, speciale aanbiedingen en wijze van presenteren.

Software

Voor de keuze van betrouwbare software voor uw webshop zijn er verschillende mogelijkheden. D-etail kan u adviseren bij de keuze voor de software die het beste aansluit bij uw wensen, plannen en ideeën.

Promotie

Bouw een relatie op met uw klanten, bijvoorbeeld door het versturen van nieuwsbrieven met kortingen en nieuwe aanbiedingen. Met goede nieuwsbrieven blijft u onder de aandacht van uw klanten en komen ze regelmatig terug voor een volgende bestelling. Nieuwe klanten vinden is belangrijk, maar het behouden van bestaande klanten is nog veel belangrijker.

Promoot uw webshop ook op social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Google + en Instagram. Kies daarbij sociale platformen die bij uw doelgroep passen.

Denk ook aan Search Engine Optimization (SEO) of in het Nederlands Zoekmachine Optimalisatie. Met SEO krijgt uw webshop een betere positie in de resultaten van zoekmachines en blijft u langdurig zichtbaar op het internet. Online marketing en optimalisatie van uw webshop, op basis van data analyse, stimuleert het krijgen van meer bezoekers, meer leads en meer omzet. Een hoge score in bijvoorbeeld Google zorgt voor een verhoogde zichtbaarheid bij uw doelgroep, een grotere merkbekendheid en meer geïnteresseerde websitebezoekers.

Datakoppelingen

Met datakoppelingen maakt u de online dienstverlening tot een een integraal onderdeel van uw bedrijfsvoering. Via datakoppelingen kunt u op een gestructureerde en geautomatiseerde manier data uit verschillende interne en externe bronnen inlezen. Om data zorgvuldig over te dragen, moeten er wel afspraken gemaakt worden rond formats en transport.

Data-formats

XML, Excel en CSV zijn veel gebruikte formats voor data-overdracht. Andere formats zijn mogelijk, maar het is uiteraard belangrijk om in goed overleg te zoeken naar een passend format voor zowel de leverancier als de ontvanger van de data. Belangrijke afwegingen hierbij zijn de hoeveelheid data, de frequentie van aanlevering en de technische mogelijkheden bij de leverancier en de ontvanger.

Data-transport

Data kan op o.a. getransporteerd worden via API en FTP. Ook hierbij is het weer van belang om in goed overleg te zoeken naar een passend mechanisme voor zowel de leverancier als de ontvanger van de data. Zorg er ook voor dat de veiligheid rondom het transport goed geregeld is.

Validatie

Het inlezen van data start met validatie, waarbij gecontroleerd wordt of de data technisch voldoet aan de gemaakte afspraken, zoals verplichte velden, type velden (getal, alfanumeriek), lengte van velden, enz. Vergeet niet om afspraken te maken over wat te doen bij het constateren van een fout in de data of uitval.

durf advies te vragen bij digitale transformatie

Wil je weten welke voordelen en of besparingen digitaal zakendoen heeft voor jouw onderneming? Neem dan contact op met Dennis Haarman via [email protected] of 0651111945